Som teknologien udvikler sig, så får online virksomheder større brug for at vise deres produkter og tjenester på flere forskellige måder. At benytte en blog kan være en rigtig effektiv måde at trække flere øjn til dit produkt. Mange virksomheder og webshops starter på en blog, der bliver lavet et par indlæg og alt er godt de første par uger. Ofte har de læst at en blog er god idé, men de har ofte svært ved at måle den direkte effekt det ekstra arbejde har. Dermed bliver bloggen ofte glemt og virksomheden efterlader noget som viser tab af indsats og kvalitet, ergo, noget rigtig dårligt at vise sine kunder - hvad fortæller det egentlig om virksomheden og deres produkter?
I mine øjne er det en enten eller. Enten så skal en virksomhed bruger en blog aktivt til at tale til nuværende kunder og trække nye til. Eller også skal det helt droppes og smide fokus på noget andet.
Et lille hurtigt tip, opsæt fx Google Analytics på bloggen og se hvor meget trafik I får, endnu bedre, brug tracking til at se hvor mange kunder først lander på bloggen og derefter køber jeres tjeneste eller produkt. På den kan I direkte se hvor stor effekt bloggen har på jeres salg.
Der er rigtig mange positive aspekter ved en blog, men i bund og grund snakker vi om bundlinjen. En blog giver dig muligheden for at dele mere indhold på de sociale medier og nå ud til nye kunder og vedligeholde nuværende kunderelationer. Udover de gode muligheder for sociale delinger, så er det naturligvis også værd at nævne SEO og jeres placering på Google. Det er ikke nogen hemmelighed, at Google ser bedre på en hjemmeside som har masser af spændende og godt indhold, end en hjemmeside som kun har en side med kontaktformular.
Har du valgt at en blog er den rigtige vej for din virksomhed, så kan denne artikel hjælpe dig godt i gang samt råd du kan bruge undervejs. Vores guide til hvordan man opsætter sin egen blog er også relevant i denne sammenhæng - det er en trin for trin guide som hjælper dig fra start til slut.
Få flere virksomheden med på vognen
For at du kan drive en succesfuld blog, så er det vigtigt at hele virksomheden forstår hvorfor tid bliver brugt på en blog. Det kan godt være alle ikke er enige, men det er vigtigt at alle er klar over at den prioriteres. Det er oplagt at de kommunikations- og marketingsansvarlige står for bloggen, men er dette ikke tilfældet, så skal de i det mindste have bloggen i deres agenda ved socialdeling. En ejer som bruger sine sene aftener på at skrive blogindlæg om produktet og branchen er ikke meget værd, hvis ingen er klar over det og de fx ikke bliver delt på de sociale medier dagen efter.
En måde at få hele virksomheden med på ideen kunne være, at lade den gå på rotation. En uge kunne lageret skriver et indlæg om noget relevant for kunder, fx hvordan deres lagerstyring virker og hvorfor de kan levere alle pakker på under 24 timer. Næste uge kunne ejeren skriver et indlæg om hvordan det hele startede, hvordan navnet til virksomheden opstod osv. Jeg håber at du kan se systemet og se hvor stor værdi samt tæt bånd man kan skabe til sine kunder på denne måde. Blogging skal være sjovt, så få endelig ikke en elev til bare at skrive ligegyldige artikler på livet løs.
En brugervenlig blog
Vil du gerne have at de potentielle kunder læser en masse og til sidst køber dit produkt, så skal du første sikre at bloggen kører som en leg. Navigationen skal være nem og overskuelig, og det skal være nemt at finde andre relevante indlæg (husk at linke mellem de forskellige indlæg). Er bloggen for bøvlet at finde rundt i, risikerer du at kunderne forlader og måske går ind på konkurrentens hjemmeside. Tag derfor fat i den interne eller eksterne designer og programmør og få dem til at lave noget unikt dog stadig brugervenligt til bloggen. Højst sandsynligt kræves navigation- og designændring som adskiller sig fra jeres primære del af hjemmesiden, men det sikrer også kunderne ved, at de forlader jeres blog og går ind på delen med produkter.
Kvalitet frem for kvantitet
Et indlæg kan ses som en film: ingen gider at se en dårlig eller kedelig film. Sørg for at dine besøgende finder indholdet spændende på den ene eller den anden måde. Skriv om noget de måske ikke allerede ved eller giv dem en dybere indsigt i et emne. Skriv ikke bare artikler for at skrive, men giv det værdi. Godt indhold kan ofte skabe en dialog i form at kommentarer enten direkte på din blog eller på sociale medier som Facebook.
Opdater ofte
Modsiger denne overskriften ikke lige hvad jeg skrev ovenfor? Ikke helt og lad mig forklare. Skriv endelig ikke bare hundredevis af indlæg fordi en ansat har timerne til det. Med "ofte" mener jeg simpelthen bare, at bloggen ikke skal glemmes i månedsvis, hvorefter der bliver lagt fem indlæg op på to dage og derefter intet igen i måneder. Prøv at gøre det mere fast med fx et indlæg om ugen. Det afhænger meget af din branche hvor ofte du har skrive om noget nyt, da det naturligvis er nemmere angående teknologi hvor der hele tiden er udvikling og nye produkter udkommer.
En blog kan være en fantastisk værktøj at skabe et tæt bånd med kunderne. Bliv ved med at skrive noget spændende og kunderne vil blive ved med at have jer i tankerne næste gang de er på udkig efter et produkt i har.