Du har brugt tid og kæmpe på at lave det bedste og mest enestående indhold. Du har en god idé om hvad den hjemmeside skal kunne, hvilke kunder du skal tiltrække og hvilke funktioner hjemmesiden skal indeholde. Det sidste du mangler at gøre, er bare at få hele det indhold online - du skal finde en der udbyder som kan gøre det for dig.
At vælge en udbyder kan virke meget nemt - en søgning på internettet, et par klik, en betaling og du har dig et webhotel som du kan lægge dit indhold på. Kunne det være meget nemmere?
Men at smide sine hårdt-tjente penge efter den første løsning du finder er måske ikke det bedste du kan gøre. For at finde den perfekt udbyder som passer netop dit behov, skal du tage flere forskellige faktorer in mente.
Hvad er dit behov?
Som ved mange andre store beslutning for din virksomhed, private blog m.m., er det vigtigt at din investering af et positivt udfald. Vi anbefaler, at du bruger lidt tid på, at finde ud af hvilke krav samt hvad du har behov for af din webhotel-udbyder.
Hvilke typer af webhosting findes der?
- Shared Hosting (delt hosting) er den mest populære og billigste webhosting-løsning. Du lejer plads på en webserver som du deler med andre, hvilket vil sige, at I også deler RAM (hukommelse) og processorkraft. Det kan lidt sammenlignes med et kollektiv, hvor man deles om alt og er derfor delvist begrænset til 100% kontrol. Denne løsning er helt suveræn til blogs, mindre hjemmeside eller andre hjemmesider som ikke kræver så meget serverkraft.
- Virtual Private Server (VPS) tiltyder generelt mere fleksibilitet og kontrol end shared hosting, prisen er derfor også ofte en del højere. Order "virtuel" refererer til at serveren er software-genereret og fungerer som en enestående server. I virkeligheden fungerer den som en dedikeret server og giver dig fuld kontrol over indstillinger samt mere serverkraft. I virkeligheden kan der køre flere VPS på samme fysiske maskine. Det kan sammenlignes med et lejlighedskomplek, du har din egen lejlighed du selv 100% kan styre og du deler ikke dine ressourcer med andre, dog er du og de andre i komplekset afhængige af hele ejendommens ressourcer som helhed.
- Cloud Server kan sammenlignes med VPS. Dog kan man ofte tilkøbe mere ydeevne og flere ressourcer ved at trække kræfter fra forskellige servere på internettet. Dit data og hjemmeside er sikret med avanceret kryptering og du kan ofte skalere dit webhosting på få sekunder takket være fleksibiliteten af cloud-baseret hosting (flere og flere udbydere tilbyder, at man kun betaler for det man bruger).
- Dedikeret server er generelt den dyreste løsning du kan til webhosting. Du køber adgang til din egen fysiske maskine, som du selv kan konfigurere, genstarte, opbygge og stort set gøre alt med. Du har fuld kontrol, men du kan derved også selv risikere at stå for reparationer og vedligeholde af maskine, både software og hardware (læs mere ved hos udbyderen). Dedikeret servere tilbyder dig ofte den mest kraftfuld løsning på markedet, men det kommer også til en pris. Vi synes dog, at du skal sammenligne omkostningerne med, hvad det ville koste selv at have en fysisk server stående på arbejdspladsen eller hjemmet.
- Reseller er brugt af dem som ønsker at sælge webhotel løsninger til andre. Du kan kræve adgang til andres 4 ovenstående serverløsninger og så sælge serverplads til dine egne kunder. Så du kan sælge webhotel-løsninger til dine kunder uden at eje en eneste fysisk server.
Hvilke funktioner har du brug for?
Det software du skal bruge, indhold du deler og trafik du modtager på din side, er alle faktorer du skal have in mente når du søger efter webhotel-udbyder. Har du planer om at åbne en webshop? Så ville en udbyder med god webshop support og muligheder når være at fortrække. Skal du åbne din egen personlige blog og har måske et begrænset budget? Så skal du måske holde tilbage på de dyre og dedikerede servere. Er du en iværksætter som regner med stigning i trafik og plads i fremtiden? Så burde du overveje en udbyder som tilbyder dig fleksibilitet og nem opgradering.
Udover de behov du har brug for, så er der også nogen faktorer du altid skal holde øje med:
- En etableret og anerkendt udbyder. Som det gælder for alle andre brancher, så er det meget vigtigt, at du finder en udbyder du kan stole på og du har din tillid til. Har udbyderen rigtig mange utilfredse kunder, er det måske ikke der du skal købe dit webhotel. Du kan gøre en hurtig søgning på trustpilot.dk for at læse bedømmelser fra andre kunder. 5 minutters research af en udbyder kan nemt spare dig for dårlige nerver senere over dårlig support el.l..
- Oppetiden er vigtigt. Internettet sover aldrig, det er derfor også vigtigt, at din hjemmeside aldrig sover. Hvis du driver en webshop uden nogen fysisk butik, afhænger hele din omsætning af, at din hjemmeside er oppe at køre og online. Det er derfor vigtigt, at du finder en udbyder som minimum skal tilbyde og sikre dig en oppetid på 99%.
- Overse ikke kontrolpanelet. Hvis du selv står for administrationen af din hjemmeside og webhotel, kan det være rigtig godt at have et bruger-/kontrolpanel som er brugervenligt. cPanel er et af de mest brugte kontrolpaneler som tilbyder en masse brugbare funktioner, så det kan du aldrig gå forkert i byen med. Nogle udbydere bruger deres eget unikke kontrolpanel, vær i dette tilfælde opmærksom på brugervenlighed og hvilke funktioner du har adgang til (det kan variere meget fra udbyder til udbyder - du kan i nogle af vores anmeldelser se billeder af udbyderen kontrolpanel).
- Spar penge med skalerbare webhoteller. Har du planer om at udvide din forretning og hjemmeside som derved kræver mere trafik, plads og flere ressourcer af dit webhotel, så kan det være rigtig godt, at have valgt en udbyder med skalerbar løsninger. Er du i tvivl om hvor meget trafik du vil få på din hjemmeside? Så heller starte ud med en mindre webhotel og så opgradere hvis du får brug for mere plads, trafik osv.
- Sikkerhed er en topprioritet. Man skal aldrig gå ned på sikkerhed, heller ikke når det gælder beskyttelse af ens hjemmeside og mails. Specielt mails kan indeholde rigtig mange følsomme oplysninger, så det er vigtig at have sine mails og hjemmeside et sikkert sted. Har du brug for ekstra sikkerhed da du skal håndtere følsomme oplysninger for dine kunder, fx hvis du driver en webshop der har et betalingsmodul, så skal du kunne tilføje SSL kryptering til dit domæne. Det er desværre ikke alle udbydere som tilbyder muligheden for tilføjelse af SSL kryptering. (Læs evt. vores guide om hvordan man tilføjer SSL på UnoEuro webhotel).
- Hæng dig ikke for meget i prisen. Det gamle ordsprog "Du får hvad du betaler" passer ofte også tildels når det gælder webhotel. Det betyder dog ikke, at den dyreste er den bedste og at den billigste har dårligste service. Hvad man skal være opmærksom på i webhosting branchen er, at de store udbydere kan tilbyde nogle rigtig konkurrencedygtige priser som de mindre udbydere slet ikke kan følge med på. Du skal derfor være meget opmærksom hvis det er en lille udbyder og et meget billigt produkt - det kan nemlig godt blive for billigt. Tilbyder en af de større udbydere et relativt billigt webhotel er det ofte fordi, at du får et rigtig godt produkt til prisen.
- God kundeservice er essentiel. De fleste udbydere tilbyder en form for support via. mail, chat eller telefon, men desværre er al’ support ikke god support. Vi anbefaler derfor, at du læser bedømmelser for at se hvor godt feedback og bedømmelse den pågældende udbyder har fået. Ofte er det desværre et punkt som man udbydere overseer, god kundeservice og support.
En af de bedste måde at snævre din søgning af webhotel-udbydere er ved, at bruge et sammenligningsværktøj. Du kan hurtigt få et overblik af udbydernes mest kompetente webhoteller samt læse mere om udbyderen og se resten af deres webhoteller.
At vælge det rette webhotel er nøgle til succes online. Det kan godt virke overvældende med at de forskellige muligheder der er på markedet, men tager du tiden til at finde løsningen som passer dit behov, er det starten på en god og succesfuld oplevelse på internettet.