Kunder har i dag mange valg af webhoteludbyder, dagene hvor man var begrænset til kun et par få udbydere er væk. I dag har hjemmesideejere et hav af webhoteludbydere at vælge imellem overalt i landet. Udbyderne er blevet mere begavet gennem årene, de er gået fra at køre det hele på små maskiner, til at have store serverfarme. Nutidens webhoteller er nemmere at arbejde med, nemme at starte på deres servere og meget mere pålideligt. Nu når der er så mange valgmuligheder, hvordan vælger man så den bedste?
Der er et par vigtige faktorer der skal tænkes på, når man handler efter webhosting, de altid voksende muligheder på markedet gør det ikke nemmere. På overfladen ser det hele fristende ud, næsten alle firmaer du støder på, vil sige at de har det bedste webhotel til prisen. Dog kan du ikke være sikker på om webhoteludbyderen taler sandt, uden at have prøvet det, og det ville være en dårlig idé blindt at stole på dem.
At vælge et webhotel kan være en svær oplevelse, men den beroligende side er, at der er mange ressourcer online til at gøre din søgen lidt mindre udfordrende. Anmeldelser fra tidligere kunder er en af de bedste ressourcer der er. Ved at tage sig tiden til at læse anmeldelser, kan du lære meget om den udbyder du overvejer at købe et webhotel hos. Muligvis også opdage vigtig informationer der kan påvirke dit valg.
Research er rigtig vigtigt
En webhoteludbyder vil altid have en tendens til at oversælge deres produkt, derfor skal du generelt tage det med et gran salt, hvis du aldrig har gjort forretning med dem før. Hvis du kigger efter en god udbyder at købe et webhotel hos, skal du finde en troværdig side med anmeldelser og bevæbne dig selv med viden, før du vælger en udbyder. Brugerbedømmelser har deres fordele, hvor at de giver eksempler fra rigtige kunder der deler deres oplevelse med udbyderen. Men stol mere på de professionelle tests og anmelder. Her som Webhotelmatch.dk tester vi de forskellige danske webhoteller ved at opsætte en almindelige WordPress hjemmeside. Vi har valgt at bruge WordPress som fundamentet for hjemmesiden, da alle vores tests skal være identisk. Vi kan derfor ikke bruge fx Drupal hos en udbyder og så bruge WordPress hos en anden. Da størstedelen af kunder installere WordPress, var det oplagt at valget faldt på det system. UnoEuro var den første udbyder vi lavede en teknisk test af, de er nemlig en af de mest velkendte i Danmark.
Der er meget der kan læres ved at læse anmeldelser og det kan hjælpe når det bliver tid til din endelige beslutning. Mange af de klager du vil se, er et direkte resultat af kunder, der skyndte sig at vælge en service, uden at foretage sig særlig meget research. Selvom du kan skifte udbyder hvis ting ikke fungerer som de skal, er det en langsom og besværlig proces der skal undgås bedst muligt. Ideelt, vil du ind i et langt partnerskab, der tilpasser sig med dit voksende behov. Du ville ikke købe et nyt TV uden først at læse anmeldelser og test om det, så hvorfor skulle du gøre det med noget så vigtigt som din hjemmeside.
Udfordringer ved prøveperioder
Ligesom mange andre ting, så ved du aldrig om et webhotel er godt, før du har brugt det i et stykke tid. Men hvad gør du hvis udbyderen ikke lever op til dine forventninger? Selv hjemmesider som lover måned-til-måned betalingsplaner, som egentligt er en prøv-før-du-køber situation pga. de lave starts-omkostninger omkostninger. Her skal utilfredse kunder stadig overføre deres hjemmeside til en anden virksomhed og begynde fra bunden på et nyt webhotel hos en anden udbyder. Af den grund er det af økonomiske årsager at kunder foretager research før de vælger en udbyder.
Anmeldelser er en stærk nybegynder strategi
Kvaliteten af en udbyder kan variere rigtig meget. F.eks. en udbyder der fungerer rigtig godt til mindre hjemmesider, er ikke altid egnet til en stor e-handels webshops. Dette betyder at medmindre en kunde har haft gode oplevelser med udbyderen til en bestemt type hjemmeside, så har de stort set ingen viden matchende dine krav af webhosting. Et godt eksempel er UnoEuro som kun tilbyder to forskellige webhotelløsninger. De har gjort sig til den førende leverandør af billige webhotelløsninger til mindre hjemmesider. Men installerer du Magento og prøver at køre en stor webshop, så løber du højst sandsynligt ind i en langsom hjemmesider. I denne situation skal du højst sandsynligt have fat i noget mere fleksibelt og kraftfuldt cloud VPS.
Forskellige typer af anmeldelses strategier
Moderne og store webhoteludbydere har muligheden for at styre deres egen offentlige omtale – to an extent. Der er forskellige måder de gør det på, nogle af disse er:
Udbyderens eget supportforum
En lidt mere troværdig kilde er support forummer fra udbyderens side. Typen af problemer på disse forummer giver specifikke erfaringer til kunden. Dog er disse indlæg ofte meget hårdt reguleret. Fair, men kritiske indlæg, ser ikke altid dagens lys.
Uafhængige anmeldelsessider
Uafhængige anmeldelseshjemmesider har meget mere troværdighed da udbyderen ingen kontrol har over dem. Disse sider tjener generelt deres penge via reklamer og der er ingen interessekonflikt pga. at deres penge ikke kommer fra en webhoteludbyder.
Tredjeparts anmeldelsessider
Nogle tredjeparts hjemmesider ser ud til at være uafhængige, men i realiteten bliver de støttet af udbyderen, typisk via affiliate markting. Denne betaling skaber en interessekonflikt og anmeldelserne er måske knapt så oprigtige. Det er ikke kategori denne hjemmesider falder, dog er vores anmeldelser baseret på faktuelle tal og data via tests. Hvis en udbyder har dårlig support eller langsomt webhotel, så skriver vi det, som vi fx har gjort i vores anmeldelse af AzeHostings webhotel. Det viste sig nemlig at reponstiden på deres danske webhoteller var rigtig ringe sammenlignet med de andre udbydere vi har testet.
Sociale medier
Stort set alle virksomheder benytter sig i dag af social media til promovering af deres produkter og service. Men fordi at alle kan oprette en bruger inklusiv ansatte og venner af virksomheden, kan du desværre ikke altid stole 100% på de kommentarer og bedømmelser. Der er nemlig ikke funktioner til filtrering af udbydere som taler godt om sit eget produkt, som der f.eks. er på mange tredjeparts hjemmesider. Derfor kan mange af dem der ligner brugere på sociale medier i virkeligheden være en af udbyderens ansatte.
Find ud af hvor godt kundesupport de har
Kundesupport er en af de vigtigste faktorer der skal tages hensyn til, når du kigger efter nyt webhotel. Selvom en udbyder tilbyder alt din hjemmeside skal bruge for at køre godt, kan de have dårlig support. Ved at læse et par anmeldelser, kan du få en følelse af hvordan de klarer sig på supportfronten, før du foretager din endelige beslutning. Dårlig support resulterer ofte i utilfredse kunder skriver om deres oplevelse, så hvis en udbyder er mangelfuld på dette område, vil du kunne se det på bedømmelser online. Det kan være utrolig brugbart når du vil vide hvem at undgå.