Jeg ved godt at titlen på det her blogindlæg nok skræmmer dig. Jeg forstår dig godt. Der er en generel misforståelse blandt online iværksættere, at langt størstedelen af trafik kommer fra Google. Det er simpelthen ikke sandt. Endda uden søgemaskinetrafik, kan du stadig gøre det godt med din blog. Du kan stadig tjene penge på din blog.
Hvis du ikke tror på mig, så bare se på trafikken fra YouTube og Facebook. Den største del af trafik er ikke længere fra Google og andre søgemaskiner. Denne guide forsøger at åbne dine øjne for hvordan du kan blogge succesfuldt uden at skulle håbe på at det meste af din trafik kommer fra søgemaskiner.
Jeg har delt det op i 7 trin, som du kan følge. Husk på, at det her kun er rammer for hvordan du gør - du skal selv sørge for at tviste det så det passer til din niche og også dine egne omstændigheder. Dette indlæg burde sætte dig på rette spor, så du kan planlægge din blog ordentligt.
Søgemaskinetrafik vs trafik fra sociale medier
Nu, hvor jeg har fået dig godt begejstret omkring ikke-søgemaskine trafik, så lad os få én ting klart: Der er enorme forskelle mellem trafik fra søgemaskiner og sociale medier. Jeg har brug for at du er helt klar over forskellene. Ellers kan du komme til at bygge din blog på forkerte antagelser. Du kan stadig vælge at bygge din blog til primært at afhænge af trafik fra søgemaskiner. Det er dit valg. Men der er en stor forskel mellem disse typer af trafik.
Den store forskel mellem trafik fra søgemaskiner og trafik fra sociale medier er, at trafik fra søgemaskiner er mere holdbare. Hvis du rangerer højt nok på Googles søgeresultater, kan du være sikker på at du vil få en stor strøm af trafik fra Google. Trafik fra sociale medier, på den anden side, afhænger af, hvor viralt dit indhold bliver, eller hvor loyale dine fans er.
Jeg siger slet ikke, at du ikke skal forvente en stor strøm af trafik fra sociale medier. Hvad jeg siger, er, at trafik fra sociale medier har tendens til at gå i bølger. Du kan få rigtig mange besøgende, og så ville det dø ned til en konstant strøm, og derefter får du rigtig mange besøgende igen, afhængigt af hvor populær dit indhold bliver på de sociale medier. Dette er den store forskel mellem disse to typer af trafik.
Du bliver også nødt til at gøre mange ting til at få din blogs indhold til at rangere højt på søgemaskinerne. Det kan tage en hel del tid. Trafik fra sociale medier, på den anden side, tager mindre tid. Hvis du er i stand til at finde ud de rigtige typer indhold til at sætte foran de rigtige øjne, kan du få en god bølge af trafik. Du kan også gøre dette, selvom du lige har startet din blog.
Løsningen til de sociale mediers bæredygtighedsproblem
Som jeg nævnte ovenover, er trafik fra sociale medier ret uregelmæssig. Det er ikke særlig bæredygtigt. Den gode nyhed er, at der er en vej udenom. Løsningen er faktisk ret simpel: Bliv et brand. Det er rigtigt. Lav din blog om til et solidt brand på sociale medier. Ved at du gør dette, lader du dit brand hjælpe din blog igennem.
I stedet for at stole på periodiske stigninger i dit indhold (interesse og efterspørgsel), så kan du med et brand faktisk stabilisere den opmærksomhed du får på sociale medier. Her er de 7 skridt til at bygge et brand på de sociale medier.
1: Bliv inden for "standarden" inden for din niche
Det første du bør gøre er at hyre en der ser på alle de andre "top blogs" i din niche. Og for en god ordens skyld, så få din assistent til også at kigge på relaterede nicher og deres blogs. Du kan også snildt gøre det selv.
Se på de forskellige blogs inden for din niche - ser du nogle mønstre? Find ud af hvad folk er interesserede i, inden for din niche. Kan du se, at mange af dem (groft set) har det samme udseende? Dette er ikke et tilfælde. Grunden til at dine konkurrenters sider ser præcis sådan ud, er fordi de ved hvad der virker, og hvad der ikke virker. Undersøg disse forskellige mønstre, og find på din egen version som er tæt relateret til standarden, men anderledes nok til at den er tilpasset din blog.
2: Find ud af hvilken slags indhold der virker i din niche
Vi beklager på forhånd, værktøjet BuzzSumo er lidt dyrt og ikke nødvendigt men det gør "livet lidt nemmere". Det kan gøres manuelt ved søge på de sociale medier og kigge efter populært indhold i din niche – det koster kun tid.
Ved brug af værktøjer som BuzzSumo, kan du finde populært indhold relateret til din niche. Find ud af hvilke typer af indhold folk i din niche elsker at se på de sociale medier. BuzzSumo er et fantastisk værktøj, da den bruger retweets og hashtags fra Twitter til at finde ud af hvad der er populært inden for din niche. Find ud af hvilke typer af indhold der virker for dit publikum. Det vil hurtigt gå op for dig, at afhængig af din niche, er dit publikum ikke interesseret i alle disse typer af indhold. Det kan være de kun er interesseret i en meget lille del af din niches mange forskellige typer og emner.
3: Find på dit eget indhold, der virker i din niche
Nu, hvor du har en generel idé angående de populære emner inden for din niche (og hvilken slags indhold folk kigger efter), er det næste skridt at komme med din egen version. Lav en anden udgave af emnerne. Måske ville du foretrække en mere kontroversiel tilgang, eller måske er du ude på at overraske de folk der er interesseret i netop din niche. Hvad end du bestemmer dig for, så gør det klart overfor dine læsere at du snakker om ting som du er interesseret i, og at du snakker om det på din egen helt specielle måde. Dette gør, at du får nogle mere loyale læsere.
Du bliver nødt til at forstå, at din målgruppe ikke leder efter at få præcist den samme oplevelse på din blog, som på alle dine konkurrenters - hvis de gør det, kunne de jo ligeså godt gå ind på konkurrentens blog. Du skal derfor komme op med din egen måde at bringe tingene på, mens du samtidig tilgodeser behovene som din målgruppe har.
4: Del dit indhold i dine konkurrenters distributionsnetværk
Dine konkurrenter deler allerede deres indhold igennem sociale medier. Ved at bruge forskellige værktøjer, kan du se deres fordelingsmønstre, når de deler deres indhold. Find ud af hvor de deler det. Så kan du nemlig også dele dit indhold der. Her er dog en lille advarsel. Hvis du deler dit indhold på dine konkurrenters distributionsnet, skal du være 100% sikker på, at dit indhold er bedre end deres. Ellers spilder du bare din tid.
Igen, det her går tilbage til analysen vi lavede i tredje trin. Hvis dit publikum kommer til at få præcis det samme ud af dig, som de gør fra dine konkurrenter, hvorfor går de så ikke bare direkte til dine konkurrenter? Du bliver nødt til at være karakteristisk. Du skal bringe godt indhold til bordet.
5: Udvid dit distributionsnet
At undersøge dine konkurrenters distributionsnet (platforme) er ikke godt nok - du skal også have fremskaffet dig dit eget. Du bruger dine konkurrenters som en start, men der kan du ikke forblive. Du skal hele tiden tilføje nye distributionsnet. Hvis du gør det her rigtigt, vil din blog blive ved med at gro med trafik hver måned. Selvfølgelig, skal du også lave en "return on effort (ROE)" analyse. Nogle trafikkilder er ikke din tid værd – ikke alt trafik konverterer lige godt. Du kan ikke leve på din konkurrents trafikkilder og så lade det blive der. Du skal også finde dit eget og blive ved med at gro kontinuerligt på det.
6: Link alt dit indhold sammen
Hver nyt blog indlæg skal linke tilbage til de foregående indlæg - dette gør, at din trafik bliver ved at køre på din side. Jo mere indhold du viser til dit publikum, jo større er chancen for at de vil følge din blog tæt. Dette betyder, at jo mere indhold du giver, jo mere får du igen, i form af læsere. Jo større du gror dit community, jo større er chancen for at du vil tjene gode penge på din blog.
7: Brug din liste til at sprede dit brand
Dette går hånd i hånd med at linke sammen med dine blogindlæg. Du skal linke hele dit indhold sammen på en måde, så du konstant minder læseren om at du har et e-mail liste. Hvis du har vist dem nok indhold (og imponeret dem nok), er der større sandsynlighed for at de tilmelder sig.
Du skal ikke tænke for meget over at bygge en stor liste. Ikke tænk på, at bare fordi du har 1.000 medlemmer, at du vil få 1.000 klik næste gang du sender en opdatering. Det virker ikke på den måde. Chancerne er, at kun en brøkdel rent faktisk vil trykke på dit link. Langt størstedelen af besøgende som besøger din blog aldrig kommer tilbage igen. Din e-mail list giver dig en mulighed for at skrive til de personer, og få dem til at besøge din blog igen. Det genererer et stort trafik boost. Det åbner også døren for at tjene penge på dine e-mail medlemmer. Hvordan? Du kan sende dem opdateringer, du kan også sende reklamer eller sågar affiliate marketing via blogindlæg. Uanset hvordan du gør det, giver det dig en mulighed for at kontakte mennesker som er interesseret i dit indhold. Brug det ansvarligt, og du kan regne med at nogle af dine e-mail medlemmer spreder ordet omkring din blog. De kan endda hjælpe dig med at få din blog til at vokse!
Hold de syv ovenstående trin i tankerne, hvis du er ude på at bygge et bæredygtigt system af trafik. Læg mærke til, at ingen af trinene involverede søgemaskiner. Du kan bygge en succesfuld blog uden Googles hjælp.