Hvis du er webmaster, er det at flytte dit site til en anden udbyder ikke ligefrem noget, du ser frem til. Det er mere sandsynligt, at du bekymrer dig, ligger søvnløs, bider negle og bliver i dårligt humør bare ved tanken om det. Sandheden er dog, at det er overraskende nemt og smertefrit, når først du lærer den rigtige måde at gøre det på. Jeg skal huske at sige, at disse trin er beregnet til dem, der skal flytte deres site fra en delt host til en anden, ikke for websites der ejer og kontrollerer deres egne servere.
Selvom proceduren på flere måder er den samme, så kan detaljerne variere en hel del.
Det første og ofte mest oversete trin begynder lang tid før, du begynder at overveje flytning: At eje din egen kode. Lad mig forklare nærmere, da det ofte er nye webmastere, som undervurderer vigtigheden af dette kritiske trin. Det centrale lager for din websitekode bør altid være din egen maskine, lokale server eller et andet lager, som du har umiddelbar og direkte kontrol over. Den udgave af dine sider, der ligger på serveren, skal bare være en kopi. Alle oplysninger skal lagres hos dig og bør sikkerhedskopieres ofte. Servere crasher i ny og næ, sådan er det bare. Nogle gange mister de data. Du har mere kontrol over din egen skæbne, hvis du opdaterer master-udgaven lokalt og så lægger den op på dit site og følger ordentlige backup-procedurer. OK, nu har du lyttet til min forelæsning og husker det hele. Du vil ikke længere hente kopier ned fra din webserver, når du skal opdatere dine sider. Super.
Nu kan vi gå videre til trin 2; at købe et nyt webhotel. Hvis du ikke har fundet en ny udbyder endnu, så gør det (for tips til at finde en ny web host, læs vores anmeldelser). Sæt din nye konto op og vær sikker på, at den fungerer, som den skal. Kopier nu din backup af hjemmesiden over fra den eksisterende server (slet ikke filerne endnu) og læg det på den nye. Hvis du bruger en database, så tag et snapshot af, hvad der ligger på den eksisterende server, og kopier også det over. Vær sikker på, at alle fil- og database-tilladelser er korrekt sat op, og at alt virker, som det skal. Test dit nye site ordentligt igennem ved hjælp af den midlertidige URL og IP-adresse, som du får fra din webhoteludbyder. Tjek koden og vær sikker på, at du ikke refererer til IP-adressen på den gamle server, og vær sikker på, at alle subdomæner og email-konti er korrekt sat op.
Når du er sikker på, at alt virker som det skal, kan du gå videre til trin 3; DNS. Det er her, de fleste problemer opstår. Den mest almindelige fejl er at ændre sine DNS servere med det samme og sletter sin gamle hosting konto. Du bør imidlertid vente mindst 48 timer, så de nye DNS indstillinger kan udbrede sig, inden du lukker ned for den gamle server, og jeg venter som regel en uge, bare for at være på den sikre side. Den næstmest forekommende fejl er at antage, at din nye host har sat dine DNS oplysninger fuldstændigt korrekt og komplet op i deres navneservere. Det er altid en god idé at tjekke. Hvis din nuværende host (eller domæne registrator) giver dig muligheden for at redigere dine egne DNS indstillinger på deres servere, og din nye host har givet dig en dedikeret IP-adresse, er det nogle gange mere sikkert simpelthen at ændre A recorden, så den peger på din nye IP-adresse. Hvis det af en eller anden grund ikke virker, kan du hurtige rulle tilbage uden at skulle vente på teknisk support. Det varierer fra site til site, hvilken metode jeg bruger, men det vigtigste er, at jeg aldrig lukker ned for den gamle host, før der har været 5 dages problemfri trafik til den nye server.
Det sidste trin er at sikre, at alle dine lokale mail og database-forbindelse peger på den nye host. Vær sikker på, at din mail fungerer, og test alle konti.
Når du har gennemført disse trin og kørt i 5 dage på dit midlertidigt redundante system, så kan du med sindstro lukke ned for din gamle webhosting-aftale og modtage evt. refusion for ikke forbrugt tid. Det er faktisk alt. Lidt arbejde, en del planlægning og en del testing, men til gengæld kan du høste frugterne, som er nul drama og ingen nedetid.