Kan du huske dengang, lanceringen af en mobil app var alfa og omega for organisationer, der ville være digitale? Tiden flyver, og den nye digitale bølge er her allerede og er klar til at tage verden med storm. Det at have en mobil app er nu en simpel basisforudsætning for en virksomhed. Den nye bølge er ikke begrænset til en bestemt teknologi eller produkt. Det siger sig selv, at for at kunne leve op til slutbrugernes forventninger, skal indsatsen fokuseres på at følge en retning, der giver kundeværdi til forretningen. En undersøgelse gennemført af Forrester understreger vigtigheden af, at du kender dine digitale fjender. Den viser også, at de virksomheder, der overser denne faktor, risikerer at ryge bagud i forhold til konkurrenterne.
Denne artikel forsøger at kaste lys på de forskellige faktorer, der kan bidrage til at gøre din digitale rejse til en gylden oplevelse.
Med fremkomsten af Internet of Things (IoT) og fokusen på at skabe brugertilpassede oplevelser for dine kunder, spreder digitaliseringen sine rødder overalt. Uanset om man kan lide det eller ej, tager de fleste forretningsudviklere det for givet, at Google og Siri ved hvad du gør og hvorfra, du gør det. Man kan ikke komme udenom, at digitale genstande er blevet så integrerede i vores dagligdag, at et liv uden dem vil føles forkert. Ifølge mange research firmaer, vil IoT udvikle sig direkte proportionelt med kundernes forventninger. Kort sagt, jo hurtigere IoT udvikler sig, jo hurtigere og større bliver vores forventninger til det. Uanset om du er fra en B2B eller B2C organisation, vil dine slutbrugere forvente en personaliseret oplevelse i topklasse fra dine produkter. For at kunne holde sig foran konkurrenterne, må en virksomhed se på innovative teknikker, der har potentialet til at hjælpe dem til øget smidighed i organisationen, samtidig med at de forstærker indtægtsgenerationen. Ikke alle applikationer er de samme, og det er teknikkerne heller ikke. Du bør tjekke op på, om du investerer i den rette teknologi, som kan give flere forskellige fordele.
Det er sandt, at nutidens digitalt drevne kunder får formet deres opfattelser på baggrund af deres evne til at integrere dine produkter eller tjenester. Disse forventninger kan kun blive imødekommet, hvis virksomhederne indsamler udførlige oplysninger om deres kunder, for eksempel om deres behov, hvad de kigger efter, deres budget, og en vurdering af deres krav.
Alle skyer er ikke skabt lige
Det er svært at blive en del af en slutbrugers personlige værdisystem, da det kræver en uovertruffen fleksibilitet og et mod til at tage en kalkuleret risiko. Hvis jeg skal definere verdenen af i dag, vil jeg foretrække at kalde det en verden af sensorer, realtidsanalyser, sammenkoblede enheder, og uden tvivl også cloud-computing. Udfordringen er, at ikke alle platforme til cloud-computing følger de samme mål, eller er designet under hensyntagen til én standardenhed. De fleste udbydere af offentlig cloud hosting fokuserer på at udbyde cloud computing som en vare. Men organisationer, der kun ser cloud som en brugsmodel, er fortsat ikke i stand til at få gavn af de fulde og meget omfattende potentialer.
I relation til det, har en rapport fra North Bridge og Wikibon vist, at væksten i anvendelsen af cloud computing ikke kun skyldes dets skalerbarhed og fordi det er nemt at tage i brug, men også på grund af dets evne til at tilføre fleksibilitet til en virksomhed. Rapporten siger også, at væksten på ca. 20% i brugen af hybrid cloud er et tydeligt bevis på konklusionerne. Wikibon forudser også, at indenfor de kommende 10 år vil hybrid cloudcomputing være den helt dominerende model for computeranvendelse.
Sikkerhedsspørgsmål angående cloud forsvinder ikke
Clouds kompetencer betyder noget
Der er ingen tvivl om, at cloudcomputing fortsat er i vækst, og det bliver anvendt af virksomheder indenfor alle fagområder og produktgrupper for at kunne nå deres mål. Men de dertilhørende bekymringer angående cloud-sikkerhed viser ingen tegn på at blive mindre. Det skyldes imidlertid, at de tidlige udbydere af cloud løsninger primært var fokuseret på omkostningerne. Nu tyder det dog på, at mange topledere anser ekspertise indenfor cloud i relation til sikkerhed, overholdelse og privatlivsstandarder for at være helt uundværlige for brugerne af cloud-løsninger. Derfor kan en decideret branchekompetence indenfor cloud-områder bidrage til at håndtere disse udfordringer.
Skyen er fremtiden
Tro det eller lad være, men vi er alle gået ind i en ny ære af cloud computing, hvor udfordringer med driftssikkerhed og interoperabilitet er tæt forbundet med regulering af sikkerhed, privacy og lock-in. I dag bevæger firmaer sig med stor forsigtighed, når de flytter deres forretningskritiske data og applikationer mellem offentlige og private cloud instanser, så alle potentielle fejl kan mitigeres.
I det næste årti vil cloud blive vurderet ud fra den anvendelighed og fleksibilitet, det giver til sine slutbrugere. Det vil ikke være overraskende, hvis én virksomhed anvender flere forskellige cloud instanser for at imødekomme behovene fra dens forskellige dele så som marketing, regnskab HR og drift.
Lad være med at gå efter den billigste udbyder af offentlig cloud; fokuser i stedet på at vælge en udbyder, der er skalerbar begge veje og som overholder relevante sikkerhedskrav. Det vil ikke blot bidrage til at nedbringe driftsomkostningerne, men vil også medvirke til at øge investeringsafkastet. Invester i en cloud, der overholder mantraet om "always on", "always available", da det vil sikre dig plads til innovation og vækst.
Tiden er inde til at finde en bedre og mere innovativ cloud løsning, uden at der bliver gået på kompromis med de krav, der stilles til den øvrige forretning i forhold til sikkerhed, ydelse og fleksibilitet, for blot at nævne nogle af dem.