Hvad er oppetid og hvor vigtigt er det?
Vi ønsker selvfølgelig at vores hjemmeside skal køre 24/7, man kan jo miste nuværende og sågar potentielle kunder hvis ens hjemmeside ikke er online. Bliver der skrevet en artikel på et større nyhedsmedie om din forretning, så kan det potentielt drive en masse ekstra trafik til din hjemmeside, og så ville det være spild af god PR og omtale hvis din hjemmeside går ned og ingen kan besøge den. Og hvordan prisfastsætter man så denne nedetid? Det kan være rigtig svært at vurdere hvor meget potentielle kunder har kostet dig i tabt fortjeneste. Oppetiden er spiller derfor en stor rolle og er en nøglefaktor for alle virksomheder på internettet.
Når nogen tilbyder en garanti virker det meget logisk, at man antager der er en form for kompensation, hvis de ikke kan holde det der er lovet. Men når det kommer til webhoteller, er der rigtig mange som ikke har faste betingelser eller andet som støtter deres garanti. Fx virker det rimeligt, at kan de ikke holde deres garanti, ville man kunne få rabat på sit webhotel, det kunne være et par gratis måneders webhosting. Men da mange ikke har specificeret det, giver det dem muligheden for "at slippe væk" med en "Vi beklager" mail.
99,9% oppetid - Kan det passe?
Når en udbyder tilbyder 99,9% oppetid virker det meget lovende - det er jo stort set 100%. Men ser man i det store perspektiv, så på et helt år giver det udbyderen mulighed for at være nede i 8,64 timer, svarende til godt 40 minutter hver måned. Det tilbyder altså udbyderne en lille times sikkerhedsmargin hvor der kan ske serverfejl og anden uforventet nedetid. De store danske udbydere såsom UnoEuro har deres egne servere og har derfor fuld kontrol over dem. UnoEuro har døgnovervågning på deres servere, både grundet sikkerhedsmæssigt årsager samt tekniske-årsager. Skulle det hænde at dit webhotel på en af deres server dør, ville dit webhotel og hjemmeside være online og oppe at køre på en anden server hurtigst muligt. Det er også derfor de kan tilbyde Danmarks højeste oppetid på 99,99%. Dog fralægger de sig alt ansvaret ved indirekte, følgeskader samt force majeure - læs mere under Lov & ansvar i UnoEuros betingelser.
Nedetid grundet opdatering af server tælles ofte ikke
Ofte så inkluderer den samlede nedetid ikke beregning af planlagt server-opdateringer såsom opdatering af PHP, hardware osv., men derimod nedetid som udbyderen ikke har haft mulighed for at forudse (medmindre der er tale om "eksterne fejl og skade", læs evt ovenfor om UnoEuro). Er du derfor blevet informeret af din udbyder, at de opdaterer server d. 16 kl. 00-02, så tages det ikke med i deres oppetid beregning. Heldigvis forekommer opdateringer særligt ofte og i så tilfælde, er deres teknikere ofte rigtige hurtige til at gennemføre opdateringen på minimal tid.
Ingen kontakt hvis hvis dit webhotel kommer offline
Branchemæssigt virker det til, at mange udbydere slet ikke kontakter dig hvis dit webhotel kommer offline. Du bliver som kunde selv nødt til at opdage det og tage kontakt til dem, hvis du har til sinde at appellere angående nedetiden. Har din udbydere ikke egne servere og benytter sig af en reseller-løsning hos en anden udbyder, så er de måske slet ikke klar over, at dit webhotel har været offline i en periode.
Kender udbydere deres oppetid?
Som kort nævnt ovenfor, så er der en del udbydere som slet ikke kender deres egen oppetid. Reklamere de ikke med en bestemt oppetid, kender de højst sandsynligt heller ikke selv deres egen oppetid. Det kan skyldes at de egen ikke har fuld kontrol over deres servere eller så har de ikke den nødvendige teknologi for at holde øje med serverne 24/7. Ofte kan deres garanti af oppetid ofte være en estimering eller et skud i tågen, som de reelt ingen anelse har om.