Hvor godt ved du hvordan dit webhotel yder? Sender serveren data ud til dine besøgende i en god nok hastighed? Kan din hjemmeside klarer mange forskellige besøgende på en gang? Ved du egentlig hvad der kan måles - og hvilke barometerer der er relevant for din situation.
Ydelsestest af dit webhotel kan give værdifuld information som kan gøre oplevelsen for dine besøgende meget bedre. Det ville være rigtig kedeligt, hvis du havde så mange kunder i din kurv, at ingen af dem kunne gennemføre en betaling uden at få en serverfejl.
Responstid
Lad os antage du har en besøgende på din hjemmeside (naturligvis kan dette virke meget lavt, men det er der mere om længere nede i teksten). Man vil have sin responstid til denne besøgende så hurtigt som muligt. Sagt med andre ord, den tid fra din besøgende klikker på en knap eller link og serveren udsender sit data til, at det er modtaget hos den besøgende - den tid skal helst være så lav som muligt. Der er en del faktorer som spiller ind på denne responstid; ydeevnen, kraften og hastigheden af dit webhotel, størrelsen og optimeringen af din hjemmeside samt din besøgendes computer og internetforbindelse. Det eneste du kan gøre noget ved, er de første faktorer som har noget med dit webhosting og hjemmeside at gøre. Det er over halvdelen af faktorerne du har kontrol over, så de spiller en rigtig stor rolle.
Ydelse under belastning
Ideelt skulle du have en idé om hvor mange besøgende der kan være på dit webhotel på samme tid. Hvis dette ikke er tilfældet, så skulle du i det mindste have en idé om hvor mange besøgende der typisk besøger din hjemmeside på en gang og dermed planlægge fremad for en mulig opgradering af kapaciteten - hvis det en dag bliver nødvendigt. Der findes forskellige løsninger som kan teste dit webhotel ved at simulere besøgende og dermed teste hvordan dit webhotel klarer sig ved mange besøgende på samme tid. En sådan test kan ofte styres efter forskellige aktiviteter såsom hvor mange sider der skal testes, i hvor mange tider, efterspørgsler i databasen osv.
Stresstest
Hvis din hjemmeside er meget mere populær end du først havde forudset, så kan det godt være, at dit webotel har svært ved at følge med alt den trafik. Hvad sker der så? Sender din udbyder en høflig besked omkring stor serverbelastning og langsomme responstider? Eller dør dit webhotel bare uden nogen varsel? Stress-test er til for at finde ud af hvad der virkelig sker, i en situation hvor webhotellet ikke kan følge med mere. Hvor gode resultater du får, afhænger rigtig meget af hvilket webhotel, server samt udbyder du har valgt. Ydermere betyder det også meget hvilken form for hjemmeside du driver; blog, videodeling osv. Et nyhedsmedie hvis hjemmeside går ned hver gang en nyhed bliver delt, det ville være rigtig kedeligt. En hjemmeside som sælger modetøj hvis hjemmeside går ned, kan koste vigtig omsætning samt skade kundeloyaliteten.
Soak "ligge i blød"
En soak test er gennemført ved at starte din hjemmeside eller web-application og så lade den køre i en længere periode af gangen, og så holde øje med om der sker nogle abnorme udsving med din hjemmeside eller med dit webhosting. Et eksempel kunne være hukommelsesfejl, en meget typisk fejl blandt applikationer. At gennemføre en soak test for de forskellige forhold, kræver typisk ekspertise og er ofte gennemført at dem som udvikler den web-application/CMS (fx WordPress som du benytter. Bruger du fx WordPress, så skal du ikke bekymre dig om dette, da deres udviklere allerede har gennemtestet deres system for fejl.
Hvad er egentlig god ydeevne?
God ydeevne er i sidste ende styret og bestemt af ens besøgende og deres tilfredshed med hastigheden. Dit webhotel kan være udstyret med den bedste processor og hukommelse på markedet, men dine besøgende/kunder er stadig ikke tilfredse. Eller dit udstyr kan være langt mere beskedent men stadig være tilstrækkeligt for dine besøgendes forventninger. Faldende trafik eller kommentarer på din blog el.l. kan være en god indikator for at der er noget galt - forebyggelse er dog altid bedre end helbredelse. Der er dog kun en måde at finde ud af hvad brugerne egentlig ønsker, og det er ved at spørge dem. Får du indsamlet information og data direkte fra dine besøgende, så kan du gennemføre opdateringer hvor det er relevant og nødvendigt.