Din webshop er rigtig flot, den loader rigtig hurtigt og den sælger fornuftigt. Selvom din webshop måske er helt fantastisk, er der altid plads til forbedring, det farligste er at læne sig tilbage og lade tingene stå stille. Teknologien udvikler sig hele tiden og mulighederne for nye og bedre funktioner, design, layout m.m. kommer til - vær en del af den udvikling.
Der er et par tips og tricks til hvordan du sikrer dig, at din webshop forbliver lige så god som den allerede er, bliver endnu bedre eller på en anden måde gavner din hjemmeside og forretning. Disse råd er generelle og er fejl og mangler, som jeg ser på rigtig mange hjemmeside og webshops, så det kan godt være, at det tips du forhåbentligt kan bruge til noget.
Hold det simpelt
Der er et ordsproget som lyder “keep it simple stupid”. Jo mere simpelt og enkelt det hele foreløber, des bedre. Giv kun dine besøgende den information de har brug for - har de stadig nogle spørgsmål til dit produkt, så skal de nok spørge (hvis du da har sørget for kontakt-muligheder). De fleste kunder som handler online har allerede en god fornemmelse om hvad de leder efter, hvad produktet kan og skal kunne gøre. Behold derfor dine produktbeskrivelser på et basalt-niveau, kort og præcist. Hav en lille håndfuld billeder af dit produkt, endelig ikke for mange ligegyldige - generelt kan de fleste produkter vises i 1-3 billede, dog kan det være nødvendigt med flere billeder, hvis der er nogle unikke detaljer ved produktet som den besøgende skal se. Hav en tydelig og simple "Tilføj til kurv"/"Køb" knap og meget gerne en plads hvor kunderne kan stille spørgsmål (eller i det mindste sørg for at undersiden med kontakt og support er nem at finde).
Fjern registrering fra købsprocessen
Der er ikke noget værre end at skulle oprette en bruger før man kan købe et simpelt produkt, eller i værste tilfælde oprette en bruger bare for at se produkterne. Gør brugerregistrering til en mulighed for kunderne - når de allerede er så langt i købsprocessen at produktet er i kurven, så er det ikke her de skal stoppe pga besværlig bruger-registrering. Hvis brugerregistrering er et must i dit webshop-system, så opret automatisk en bruger og send informationerne til dem første gang de køber hos dig.
Nem navigering og nemt at søge
Har du en webshop med rigtig mange sider og kategorier, så gør det nemt at navigere og finde rundt i. Jeg er personligt ikke særlig glad for at fx bruge Helsams hjemmeside, men jeg har desværre ingen udvej (jeg er i denne situation ikke en særlig loyal kunde og forlader dem gerne, hvis der kommer en konkurrencedygtig konkurrent på markedet). Deres navigation og søgefunktion er ikke nem at bruge, som ny kunde hos dem er det et mareridt at bruge navigationen og kategorioversigten. Lægger man sig ud med at søge i deres produkter, så får man 120 "ligegyldige" resultater om produkter som indeholder peanuts men ikke et produkt med selve peanuts.